.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
تباه شدن كشاورزي مازندران با كمبود نقدينگي و واردات بي‌رويه
نشست رفع مشكلات كشاورزي مازندران در بخش برنج و مركبات در حالي برگزار شد كه تشكل‌هاي غيردولتي، واردات بي‌رويه و مديران دولتي نيز كمبود اعتبارات را عاملي براي از بين رفتن بخش كشاورزي مازندران عنوان كردند ...
تباه شدن كشاورزي مازندران با كمبود نقدينگي و واردات بي‌رويه

نشست رفع مشكلات كشاورزي مازندران در بخش برنج و مركبات در حالي برگزار شد كه تشكل‌هاي غيردولتي، واردات بي‌رويه و مديران دولتي نيز كمبود اعتبارات را عاملي براي از بين رفتن بخش كشاورزي مازندران عنوان كردند.

رفع دغدغه‌ها و مشكلات بخش كشاورزي مازندران در بخش برنج و مركبات دست مايه تشكيل جلساتي از سوي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و مديران استاني با وزراي مرتبط با اين بخش است.

در آخرين نشست اين گروه در تهران عنوان وزرا و معاونان آنها در استان‌هاي شمالي براي رفع مشكلات اين بخش صورت گيرد.

در اين نشست كه در معاونت برنامه‌ريزي استانداري مازندران صورت گرفت، معاونان وزير جهاد كشاورزي و بازرگاني حضور داشتند.

* تعاوني‌هاي مصرف وزارتخانه‌ها برنج داخلي خريداري كنند

مديرعامل اتحاديه شاليكوبي‌داران استان‌هاي مازندران، گيلان و گلستان در اين نشست با بيان اينكه تاكنون طومارهاي زيادي را به نزد رئيس جمهور و رئيس مجلس شوراي اسلامي برده‌ايم، گفت: تمام مشكلات كشاورزان از طريق واردات بي‌رويه برنج است.

محمدجعفر جعفريان با بيان اينكه براي حل اين مشكل 10 ماه تمام گريه كرديم، افزود: كشاورزي مازندران در حال نابودشدن است، زيرا با صرفه نبودن توليد محصول كشاورزي، راضي كشاورزي به باغ و ويلا تبديل مي‌شود.
وي با اعلام اينكه دولت اعلام كرده بود، تعرفه 90 درصدي براي واردات برنج اعمال مي‌كند، تصريح كرد: بايد پاسخ دهند چرا اين تعرفه اعمال نشد.

جعفريان با تاكيد بر اينكه برنج قاچاق بيش از 80 درصد واردات برنج را تشكيل مي‌دهد كه بايد مهار شود، يادآور شد: قاچاق بيش از واردات به بخش كشاورزي مازندران ضربه زده است.
وي اظهار داشت: كشاورزان حاضرند محصول خود را به وزارتخانه‌ها بفروشند و مبلغ آن را ماه‌هاي بعد دريافت كنند.

* واردكنندگان برنج در كشور بايد معرفي شوند

رئيس سازمان نظام مهندسي كشاورزي مازندران نيز در سخناني با اشاره به اينكه دولت بايد هر چه سريع‌تر بند 40 قانون اساسي را اجرايي كند، گفت: دولت با پرداخت طلب 300 ميليارد توماني كشاورزان مي‌تواند كمك بزرگي به اين بخش كند.

محمد‌مهدي اميني با بيان اينكه تسريع در تصويب قانون افزايش بهره‌وري محصولات كشاورزي مي‌تواند بخش مهمي از معضلات بخش كشاورزي كشور را حل كند، افزود: مجلس شوراي اسلامي اين قانون را سه ماه به حالت تعليق گذاشته است.
به گفته وي در اين طرح فضاي مناسبي براي ورود منطقي محصولات فراهم مي‌شود.

اميني با با اعلام اينكه وزير بازرگاني واردات 920 هزار تن برنج در سال گذشته را تاييد مي‌كند، اظهار داشت: اين وزارتخانه مي‌گويد ما برنج وارد نكرديم اما اين برنج به صورت رسمي وارد كشور شده است و نهادهاي متولي بايد به كشاورزان پاسخ دهند، اين واردات توسط چه كساني و چه نهادي وارد شده است.

* بانك‌ها تسهيلاتي با بهره بيش از 25 درصد از باغداران طلب مي‌كنند

رئيس اتحاديه باغداران استان مازندران نيز در اين نشست با بيان اينكه در برابر ارقام يك دست برنج وارداتي كشاورز مازندراني نمي‌داند كدام محصول را بكارد، يادآور شد: وزارتخانه‌هاي كشاورزي و بازرگاني بايد ارقامي قابل رقابت با توليدات خارجي را به كشاورزان معرفي كنند.

محمد شعباني با اشاره به اينكه شركت غله نيز با خريد انواع مختلف برنج پرمحصول آنها را با هم مخلوط كرده است، گفت: اين امر به كيفيت برنج پرمحصول مازندران ضربه وارد مي‌كند.

وي با اعلام اينكه بخش مهمي از ضايعات كشاورزي مازندران به دليل مستهلك بودن تجهيزات كارخانه‌اي است بر نوسازي اين بخش تاكيد كرد و افزود: مشكل بخش مركبات مازندران در اين است كه دو ميليون تن مركبات توليدي مازندران بايد در طي سه ماه جمع آوري، حمل و نقل، فروش و خورده شود.

شعباني با تاكيد بر اينكه عدم وجود سرمايه در گردش كشاورزان را به سوي بانك‌ها هدايت مي‌كند، گفت: باغداران مازندراني 20 ميليارد تومان از بانك‌ها مطالبه دارند اما تاكنون ريالي از اين سهم پرداخت نشده است.
وي با بيان اينكه بهره‌هاي 12 درصد تنها اسمي است و بانك‌ها در عمل تا 25 درصد بهره مطالبه مي‌كنند، افزود: نبود نقدينگي باغداران را مجبور به استفاده از اين تسهيلات مي‌كند.

* تبليغ برنج خارجي از رسانه ملي بازار برنج داخلي را از رونق انداخت

بازرس اتحاديه شاليكوبي‌داران استان مازندران نيز با بيان اينكه مدتي جلوي تبليغات برنج خارجي در صدا و سيما گرفته شده بود، افزود: با اين توقف بازار برنج داخلي رونقي يافته بود اما بار ديگر با آغاز اين تبليغات ركود بر بازار برنج داخلي حاكم شد.

جليل جهانفر با اشاره به اينكه تعاوني‌هاي اتكا و فرهنگيان به عنوان مصرف‌كننده و خريدار عمده محصول برنج بايد مواد مورد نياز خود را از محصول داخي تامين كنند، يادآور شد: اين بخش‌ها مي‌توانند موجب رونق محصول داخلي شوند.
وي با اعلام اينكه سازمان جهاد كشاورزي بايد هزينه‌هاي توليد بخش كشاورزي را كاهش دهد، اظهار داشت: تعداد زياد شاليكوبي‌هاي استان براي حجم توليد فعلي زياد است و موجب ركودي بخشي از اين صنايع مي‌شود.

وي به وجود هزار و 200 واحد شاليكوبي در استان اشاره كرد و خواستار تجميع اين واحدها شد.
جهانفر گفت: بايد تسهيلاتي به عنوان تن‌خواه‌گردان در اختيار شاليكوبي داران براي خريد ارقام برنج قرار گيرد تا در زمان خريد كموبد نقدينگي موجب انباشت برنج در دست كشاورز نشود.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.105 seconds.